gedachtenspinsels

Geloof

Is het mogelijk niet te geloven? Dat was de eerste vraag die bij me op kwam, toen ik de titel van deze column schreef. Want je gelooft altijd wel iets, omdat iets niet geloven toch ook een vorm van geloven is. De agnost zegt dat hij over het bestaan van God geen oordeel kan hebben, omdat hij het niet weet, maar als je wat doordenkt zou je kunnen zeggen dat hij gelooft daar geen antwoord op te kunnen geven.

Als men iemand op andere gedachten wil brengen wordt wel eens gezegd:”Ja, je gelóóft dat dit of dat zo is,” waarmee dan de indruk wordt gewekt dat het allemaal niet zo zeker is, immers, je gelooft het toch alleen maar? Geloof kan echter een krachtige energie zijn die voor velen gelijk staat aan zeker weten. “Het geloof nu is een vaste grond der dingen die men hoopt en een bewijs der zaken die men niet ziet,” zegt Paulus in zijn brief aan de Hebreeën en daarbij geeft hij in een duidelijke definitie aan wat geloof kan betekenen. Het is een tekst uit de bijbel, maar deze stelling geldt volgens mij voor iedereen die zo vast gelooft, dat het zekerheid en dus bewijs der zaken is geworden.

In voorgaande tekst worden geloof en hoop in één adem genoemd. Ze liggen dan ook dicht bij elkaar; als je er niet meer in gelooft valt er toch ook meestal weinig meer te hopen. “Ik geloof het allemaal wel,” zei de man met een glazige blik en ik dacht: “O, dus niet” “Hij gelooft er niet meer in” wordt er wel gezegd en dan bedoelt men dat de moed wordt opgegeven. Geloof schept hoop en geeft moed. “Zonder geluk vaart niemand wel,” klinkt het gezegde, maar je zou ook kunnen zeggen: “Zonder geloof vaart niemand wel.” Ik ga er, in de positieve golf waarin ik zit, maar gewoon vanuit dat we dan geloven in het goede, want is het dat niet waar de mensheid naar snakt: geloven in vrede en harmonie? Dat geeft pas echt zin aan het bestaan.

Die vast gelooft, meent ook te weten, maar die niet weet, mag toch in vertrouwen geloven.

 

Advertenties

6 Reacties

  1. @”De agnost zegt dat hij over het bestaan van God geen oordeel kan hebben, omdat hij het niet weet, maar als je wat doordenkt zou je kunnen zeggen dat hij gelooft daar geen antwoord op te kunnen geven.”

    Ik ben zo een ‘niet-gelovige.’ Een overtuigde atheïst, mijn hele leven al. Ik heb geen enkel probleem om door het leven te moeten gaan zonder dat ik op alle vragen een antwoord op heb.

    Wiskundige raadsels bv, daar kan ik echt geen kant mee op. Wordt ik daar dan depressief van? Loop ik naar een God toe om daar een antwoord te krijgen? Natuurlijk niet. En Einstein is ook al dood, daar kan ik het ook al niet meer aan vragen.

    Accepteer je eigen nietigheid en je eigen beperkingen en je komt snel weer met beiden voeten op de grond. Als ik wil wegdromen, zet ik een CD op en luister naar muziek. Of een mooi boek. Dat geeft geen antwoorden, maar het voelt wel lekker aan.

    En zeggen dat alle mensen in se ‘goed’ zijn en ‘vrede’ zouden willen, is net hetzelfde als een leeuw een krop sla en een konijn voorhouden en hem vertellen dat hij voortaan geen vlees meer mag eten en maar sla.

    Nog een fijne dag.

    13 juni 2011 om 06:19

  2. “Geloof kan echter een krachtige energie zijn die voor velen gelijk staat aan zeker weten. “Het geloof nu is een vaste grond der dingen die men hoopt en een bewijs der zaken die men niet ziet,” zegt Paulus..”

    Mooie woorden Spinselaar. Ik ervaar dat inderdaad geloof en wetenschap iets hoogst individueels kan zijn. En uiteindelijk valt daar niet meer over te redetwisten omdat ieder zijn waarheid mag hebben. Zo is het leven. Ieder loopt ook zijn eigen levens en ontwikkelingspad. Dat kan ik respecteren.

    Groet van JH Leeuwenhart

    13 juni 2011 om 17:58

  3. En trouwens mooie drieluik heb je geschreven en getekent. Ik ervaar het tenminste als een drieluik. Geloof, hoop en liefde.

    Keep up your high spirits!

    13 juni 2011 om 18:01

  4. @ “omdat ieder zijn waarheid mag hebben”

    Dat mag voor jou nu allemaal zo vanzelfsprekend lijken maar dat is nog niet zo lang geleden wel effe anders geweest in het Westen. Religieuzen hadden vroeger in het Westen de vervelende gewoonte om iedereen die wat anders geloofde de kop af te hakken.

    Dankzij de Franse Revolutie en Napoleon Bonaparte die 200 jaar geleden de scheiding van Kerk & Staat invoerde, mag ik thans inderdaad mijn waarheid hebben èn beleven zonder dat er een meute fanatieke religieuzen me staat op te wachten met rieken en schoppen, klaar om me te verbranden op de locale brandstapel.

    Ik heb in mijn jeugd [de jaren 1950-60] nog meegemaakt dat de bakker in ons dorp ons geen brood wilde verkopen, en wij, een gezin van zes, niet eens de groentewinkel binnen mochten. En dat allemaal omdat we nooit opdaagden in de zondagsmis.

    Helaas in het Midden-Oosten kennen ze dat nog niet. De Islam blijkt een kweekvijver van radicalisten. Uiteraard staan de Joden (Israël) bovenaan de lijst van een te liquideren volk, op de voet gevolgd door christenen (koptische christenen in Egypte en Irak) enz…

    13 juni 2011 om 18:14

    • Onverdraagzaamheid is helaas één der slechte eigenschappen van de mens. Het is echter niet iets wat alleen bij Christenen of Moslims hoort, maar wat in ons allemaal geworteld zit. Als we niet oppassen steekt het de kop op, meestal gevoed door angst of de zucht naar macht. Ik heb hier ook geen antwoord op, maar constateer dat het kennelijk zo in elkaar zit. Bedankt voor je reaktie.

      13 juni 2011 om 22:15

  5. PCP

    Als je “geloof” aan mensen gaat meten die zeggen gelovig te zijn, dan kom je negen van de tien keer teleurgesteld uit, omdat mensen feilen. Maar bekijk je het geloof an sich, in zichzelf genomen, dan is het een hoopvolle boodschap voor ons mensen: uit genade gered te worden van een gewis verderf waar geen einde aan is, maar opgenomen te worden in eeuwige heerlijkheid om God drie-enig lof en eer toe te brengen. Dat is nog eens terug naar onze roots.

    14 juni 2011 om 19:01

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s